Jednoduché akustické řešení domácího studia
Základy akustického řešení domácího studia nejsou složité. V následujících třech příkladech uvádíme příklady vybavení místnosti, které z domácího studia vykouzlí ten nejlepší možný zvuk. Ukážeme vám, jak upravovat místnost postupně od vytvoření jednoduché RFZ (zóna bez odrazů), až po vybavení místnosti jako celku.
Dobrá akustika místnosti vyžaduje čas a peníze, proto berte tyto příklady jako kroky, které můžete podniknout postupně, abyste své studio v průběhu času upgradovali. Pokud vaše místnost nevypadá jako obdélník, o kterém bude řeč, nevadí, tyto základní principy platí téměř pro všechny místnosti, se kterými se setkáváme. Pokud máte výklenek, nižší strop nebo nějakou jinou zvláštnost, kvůli které si nevíte rady, dejte nám vědět a my můžeme vymyslet řešení právě pro vás.
Poslechová pozice a RFZ
Nejprve to nejdůležitější. Prvním krokem správného akustického řešení je správné nastavení reproduktorů a poslechové pozice. Pokud tento krok přeskočíte, pravděpodobně vám později nepomůže získat dobrý zvuk ani sebevíc akustických doplňků. Podívejte se na našeho průvodce, kde se dozvíte všechny podrobnosti.
Tváří směřujte ke kratší zdi. Pokud je to možné, využijte pravidlo 38% a vyhněte se umístění vaší poslechové pozice nebo reproduktorů na 25 % nebo 50 % délky místnosti.
Zůstaňte ve středu místnosti zprava/zleva. Vzdálenost od reproduktorů k bočním stěnám je stejná na obou stranách.
Vytvořte rovnostranný trojúhelník mezi reproduktory a poslechovou pozicí.
Oddělte reproduktory od stolu. Umístěte je na stojany.
Buďte připraveni v případě potřeby mírně posunout svou polohu nebo reproduktory dopředu nebo dozadu.
1. Základní řešení
Vytvořte RFZ (reflection free zone) - zónu bez odrazů
Prvním krokem je vždy odstranění odrazů zvuku od bočních stěn a stropu. Chcete vytvořit tzv. Reflection Free Zone na své poslechové pozici, kde bude slyšet pouze přímý zvuk z vašich reproduktorů.
Umístěte absorpční panely na boční stěny a strop mezi reproduktory a pozici poslechu.
Čím více absorpce použijete, tím lépe.
Pokud máte koberec, umístěte jej pod poslechovou pozici. Může pomoci s pohlcením vyšších frekvencí
Absorbujte nízké frekvence
Téměř v každé místnosti se musíme zaměřit na nízké frekvence. Vzhledem k tomu, že nízkofrekvenční zvukové vlny jsou tak dlouhé, že se ve skutečnosti nemohou v místnosti pohybovat, způsobují „room modes“ (stojaté vlny nízkých frekvencí, které jsou velmi zeslabeny nebo zesíleny). To znamená, že některé nízké frekvence mohou být zesílené nebo zeslabené, a to nechcete. Chcete rovnoměrnou frekvenční odezvu, žádné velké odskoky.
Největší účinek na nízké frekvence mají rozměry vaší místnosti. Pokud ale nemůžeme postavit novou místnost s ideálními rozměry, jsou nejlepším možným řešením basové absorbéry umístěné v rozích místnosti. Room modes jsou nejsilnější v rozích, takže sem umístíme nízkofrekvenční absorpci.
Umístěte nízkofrekvenční absorbéry do všech možných rohů a začněte rohy blíže vaší poslechové pozici. Čím více tím lépe.
Pokud některé rohy nejsou k dispozici, nevadí. Umístěte více absorpce do rohu, kde je to možné.
2. Pokročilá verze
Věděli jste, že profesionální studia mají obvykle více než 50% plochy stěny pokryty absorpcí nebo difúzí? Hlavním důvodem je udržení doby dozvuku místnosti pod 0,5 sekundy. Doba dozvuku vám napovídá, jak dlouho trvá, než hladina zvuku v místnosti poklesne o 60 dB. Pokud máte v místnosti příliš mnoho dozvuku, je zvuk rozplizlý a celkově nebude příjemný na poslech ani nahrávání. Nejlepší studia na světě mají “reverb” kolem 0,3 sekundy, což opravdu vyžaduje velké množství absorpce nebo rozptylu!
Postupně přidávejte více absorpce do bočních stěn, stropu a přední stěny, abyste rozšířili sweetspot (poslechovou pozici) a zkrátili dobu dozvuku.
Pomáhá vzduchová mezera za absorpčním panelem. Zvuk se může absorbovat i ze zadní strany panelu, takže pokud za některé panely vytvoříte vzduchovou mezeru, zvýšíte jejich účinnost. Pomůže i pár centimetrů.
Více absorpce basů v rozích pomůže s nízkými frekvencemi.
3. Kompletní treatment
Dostaňte se na tuto úroveň a váš zvuk bude jako v profesionálním studiu. Akustická úprava následuje jeden z nejpoužívanějších konceptů ve studiové akustice: Live End Dead End (LEDE).
Přední část místnosti je mrtvá (Dead End), tzn. že eliminujete všechny odrazy zvuku od stěn umístěním absorbérů na přední stěnu, boční stěny a strop. Takto zajistíte, že ze svých reproduktorů dostanete to nejlepší, aniž by docházelo k odrazům interferujícím s přímým zvukem.
Zadní část místnosti je živá (Live End), díky níž můžete povýšit zvuk místnosti na ještě vyšší úroveň. Živá část místnosti využívá difúzi k rovnoměrnému rozptýlení zvukových vln odrážejících se do zadní stěny a udržuje zvukovou energii v místnosti. Díky difuznímu poli vzadu zažijete zvuk jako ve světových studiích.
Pokračujte v umístění absorpce v celé přední části místnosti. Ať je to Dead End.
Difúze je umístěna na zadní stěně. QRD difuzory fungují nejlépe k dosažení rovnoměrně rozloženého zvukového pole. Ať je to Live End.
Akustický treatment je umístěn na každé stěně místnosti.
Nenechávejte holé stěny, abyste zabránili tvoření třepotavé ozvěněy (ozvěny vznikající mezi dvěma holými stěnami).
Na boční stěny a strop lze použít různé drsné povrchy, které fungují částěčně jako difuzory. Například. kamenné obklady.
Lepší absorpce než nic. Pokud nemáte rozpočet na QRD difuzory, umístěte na zadní stěnu několik absorpčních panelů.